تبلیغات
برنامه نویسی بانک اطلاعاتی وِیژوال نت همه چی - برنامه نویسی ویژوال بیسیک 6 ( قسمت ششم )
برنامه نویسی بانک اطلاعاتی وِیژوال نت همه چی
خدایان برنامه نویسی آمده اند بیایید و فیض ببرید

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

برنامه نویسی ویژوال بیسیک 6 ( قسمت ششم )

  ۱- هنگام طراحی برنامه پس از انتخاب شی در پنجره properties مشخصه مورد نظر را یافته مقدار آن را تغییر میدهیم:


تمرین : تغییر مشخصه caption فرم به iran:
“Form1.caption=”iran
نکته : بعضی از مشخصه ها فقط هنگام طراحی و بعضی دیگر فقط در حین اجرای برنامه قابل تغیرند.
·مشخصه name (برای همه اشیاء) : نام شی در این مشخصه قرار میگیرد , این مشخصه در حین اجرای برنامه قابل تغیر نیست
· ·مشخصه caption (برای اکثر اشیاء) :عنوان شی در این مشخصه قرار میگیرد.
· ·رویداد click (برای همه اشیاء) : با کلیک روی شئ این رویداد رخ می دهد
· ·رویداد dbclick (برای فرم) : دابل کلیک روی فرم باعث رخ دادن این رویداد می شود
تمرین : در برنامه زیر با کلیک روی فرم عنوان آن با کلیک روی فرم عنوان آن به hello و دابل کلیک روی فر عنوان آن به bye تغیر میکند:
: Form1_click
“Form1.caption=”hello
: Form1_dbclick
“Form1.caption=”bye
·مشخصه backcolor (برای فرم) : رنگ زمینه فرم در این مشخصه نگهداری میشود .
· ·شئ text : از این شی برای دریافت یک عبارت از کاربر یا نمایش مقداری به کاربر استفاده میشود .
· ·مشخصه text (برای text) : متن درون شئ text در این مشخصه نگهداری میشود
تمرین:در برنامه زیر با فشردن کلید command1 متن تایپ شده درون شئ text1 در عنوان فرم ظاهر شده و متن درون text
پاک میشود :
ابتدا مشخصه های زیر را تغیر میدهیم :
برای شئ text1 :
“”=text1
برای شئ command1 :
Caption = نمایش
در رویداد command1_click :
Form1.caption=text1.text
“”=Text1.text
رویداد change (برای text) : با هر گونه تغیر در محتویات text این رویداد رخ می دهد .
تمرین : در برنامه زیر پس از تایپ دو عدد درون text1 و text2 وفشردن command1 مجموع آن دو عدد درون text3 ظاهر میشود:
در رویداد command1_click :
(Text3.text=val(text1.text)+val(text2.text
·مشخصه fontsize(برای text) : اندازه فونت متن درون text1 در این مشخصه قرار دارد .
· ·مشخصه Enabled (برای همه اشیاء) : اگر این مشخصه برابر با false قرار داده شود شی غیرفعال میشود .
· ·مشخصه locked (برای همه اشیاء) :اگر این مشخصه را برابر با true قرار دهیم کادر text قفل شده و کاربر نمیتواند محتویات آن را تغیر دهد
· ·مشخصه maxlenght (برای text) : حداکثر تعداد کاراکترهایی که میتوانند درون text تایپ شوند در این مشخصه قرار میگیرند .
· ·شئ option (دکمه رادیویی) : برای انتخاب یک گزینه از میان چند گزینه به کار میرود
· ·مشخصه value (برای option) : اگر شئ option انتخاب شود مشخصه فوق برای true میشود
· ·اشیاء image و picture : از این دو شئ برای نمایش فایل های تصویری در برنامه استفاده میشود .
· ·مشخصه picture (برای image و picture) : نام و مسیر فایل تصویری مورد نظر در این مشخصه قرار میگیرد .
· ·مشخصه loadpicture (برای image): از این مشخصه برای تعویض عکس در موقع اجرای برنامه استفاده میشود .
· ·مشخصه stretch (برای image) : اگر این مشخصه برابر با true قرار داده شود تصویر انتخاب شده به اندازه آن در می آید
· ·مشخصه visible (برای همه اشیاء) : اگر این مشخصه را برابر با false قرار دهیم شئ پنهان میشود
تمرین:در برنامه زیر با هر با فشردن کلید command1 تصویر درون image ظاهر و پنهان میشود :
به مشخصه picture برای image تصویر مورد نظر را اختصاص میدهیم
در رویداد command1_click :
If image1.vizible=true then
Image1.vizible=false
Else
Image1.vizible=true
End if
در صورتی که سوالی داشتید در قسمت نظرات مطرح نمائید. لطفاً سوالات مرتبط با مقاله را مطرح نمائید و از سوال کردن قسمت های مختف ویژوال بیسک خودداری کنید.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : دانیال

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان